سالگرد درگذشت آیت الله خمینی صحنه درگیری و کشمکش های سیاسی
حسین غمخوار حسین غمخوار

 حوادث انتخابات سال ۱۳۸۸‌نه تنها انتخابات مهندسی شده را در گذار از تاریخ سیاسی ایران در خود ثبت کرده است، بلکه به همان ترتیب بسیاری از معادله و روند نیز به تناسب آن در جمهوری اسلامی ایران دست کاری و منهدسی شدند.

نخست وزیر محبوب آیت الله خمینی به همراه ریس مجلس معتمد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و کمی آنطرف تر در محاق هاشمی رفسنجانی معمار چیره دست نظام جمهوری اسلامی ایران، در ردیف سران فتنه بحساب آمدند و در هر مجلس رسمی و غیر رسمی از آنان با لعن و نفرین استقبال می شدند. اما هیچ کدام از آنها به اندازه سید حسن خمینی نوه آیت الله خمینی در حضور آیت الله سید علی خامنه ای رهبری کنونی جمهوری اسلامی ایران مورد بی احترامی و هجو قرار نگرفته بود. سید حسن خمینی در روز ۱۴ خرداد سال گذشته هنگامی که به مناسبت سالگرد درگذشت آیت الله خمینی بر مزار او آغاز به  سخنرانی کرد با اعتراض گروهی از حزب اللهی های سفارشی مواجه شد که خود را سربازان ولایت می خواندند. این گروه ابتدا بلند گوی سخنرانی را که قرار بود سخنان نوه آیت الله خمینی را پخش کند، قطع کرده و سپس گروه معترضین با برافراشتن پرچم زرد رنگ حزب الله لبنان وی را مورد دشنام و هجو قرار داده و مانع از سخنرانی وی در آرامگاه آیت الله خمینی شدند.

خبرگزاری  فارس وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی در این باره می نویسد: " در ابتداي سخنراني سيدحسن خميني مردم شعارهايي ازجمله «مرگ بر ضد ولايت فقيه»، «مرگ بر موسوي»، «اين همه لشكر آمده به عشق رهبر آمده»، «خوني كه در رگ ماست، هديه به رهبر ماست»، «ما اهل كوفه نيستيم، علي(ع) تنها بماند، نواده روح الله سيد حسن نصرالله، اي يادگار امام رهبر ما خامنه اي والسلام، بصيرت حاج احمد هديه به بستگانش... و شعارهايي نيز عليه سران فتنه و در حمايت از رهبر فرزانه انقلاب سر دادند.

سيدحسن خميني در مواجهه با جمعيت كم‌نظير مردم كه شعار "ما اهل كوفه نيستيم، علي تنها بماند " سرمي‌دادند ‌تأكيد كرد: قطعاً همينطور است. "

هنگامی که شعارها شکل تندتری به خود می گرفتند آیت الله خامنه ای وارد صحنه شد او دست نوازش خود را بر سر و رویش کشید. کسی چه می دانست دستی که وی از روی ترحم بر سر نوه آیت الله خمینی می کشید تا چه اندازه و تا کجا معنی دارد! شاید رهبری می خواست بدینوسیله به او کوشزد کند که اظهارات و رویکردهای سیاسی نوه آیت الله خمینی، در نظام جمهوری اسلامی ایران نمی تواند نادیده گرفته شود، چه بسا این صحنه می توانست آغازگر رویدادی بر علیه او باشد.

 سيد حسن خميني، ناگزیر بود صحنه را نیمه تمام و با حجالت زدگی به آیت الله خامنه ای بسپارد. جمعیت فرماندهی شده همچنان شعارهایی بر علیه سید حسن خمینی و رهبران فتنه سر می دادند، آنگاه مجری برنامه به صحنه آمده و  خطاب به حاضرين در مراسم گفت: "با يك صلوات سكوت كنيد، چرا كه رهبر معظم انقلاب براي سخنراني تا لحظاتي ديگر وارد جايگاه خواهند شد كه اين سخن مجري موجب شد مردم با ذكر يك صلوات، به طور كامل سكوت كرده و آماده ورود رهبر انقلاب شوند."

خبر گزاری نیمه دولتی فارس در ادامه می نویسد: مردم با ورود رهبر انقلاب، پس از دقايقي سر دادن شعار در حمايت از ايشان، به طور كامل سكوت كردند و مشغول گوش فرادادن به خطبههاي مقام معظم رهبري در اين مراسم كمنظير شدند."  ۱   

این تنها اوج تحقیر نوه آیت الله خمینی نبود که پس از انتخابات خرداد ۱۳۸۸ با گروه اصلاح طلبان حکومتی همراهی نشان می داد، یا بعبارتی به آنها نیز عکس هایی به سبک عکس یادگاری انداخته بود. ۲  بلکه کمی آنطرف تر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام ایستاده بود که روزگاری عروس ویترین نظام جمهوری اسلامی ایران بود،‌ در حقیقت شعارها با مهندس خاصی که صورت گرفته بود تلاش داشت تا بعنوان یک تمهید و پیش درآمدی بر علیه هاشمی رفسنجانی بکار گرفته شود، چرا که رهبر انقلاب و احمدی نژاد وی را کارگردان پشت صحنه کارزار انتخاباتی و اعتراضات خیابانی بر علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری در خرداد سال ۸۸ می دانستند.

آنگاه که آیت الله خامنه ای تریبون را در دست گرفت شروع به مذمت از دوستان دیروز خود کرد که اکنون در خط او نبودند. دوستانی که بنابه گفته خود نیم قرنی را در راه بدست گرفته قدرت در نهان و آشکار با هم سپری کرده بودند. او عملاْ‌ نوه آیت الله خمینی و هاشمی رفسنجانی را به همراه سایر اصلاح طلبان حکومتی ابواب جمعی اردوگاه رقیب می دید. آیت الله خامنه ای تلاش خود برای حمله به عناصر اردوگاه رقیب را آشکارا بیان کرد. خبرگزاری دولتی ایرنا بنقل از رهبر انقلاب در این زمینه گزارش می دهد: " گذشته اشخاص مورد توجه نيست؛ گذشته براي وقتي است که حال فعلي معلوم نيست اما اگر حال فعلي اشخاص در نقطه مقابل گذشته بود، آن گذشته کارآيي ندارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي به رفتار و قضاوت حضرت علي (ع) با طلحه و زبير اشاره کردند و با تاکيد بر اينکه حضرت امام راحل (ره) را نيز چنين معياري در برخورد با افراد داشتند، خاطر نشان کردند: برخي با هواپيماي امام و با همراهي امام از پاريس به ايران آمدند اما در زمان امام به خاطر خيانت اعدام شدند؛ بعضي از دوراني که امام در نجف بود با ايشان ارتباط داشتند و در ابتداي انقلاب هم مورد توجه امام قرار گرفتند اما بعد رفتار و موضعگيري آنها موجب شد که امام آنان را طرد کرد.

ايشان ميزان را وضعيت کنوني افراد دانستند و افزودند: اگر خداي نکرده نفس اماره و شيطان راه را در مقابل من منحرف کرد، قضاوت چيز ديگري خواهد بود؛ مبناي اسلامي چنين رفتاري است و امام نيز چنين عمل کرد."  ۳

این پیام روشن برای کسانی بود که در اردوگاه محافظه کاران داخل نظام تلاش داشتند حرکت هایی را بر علیه اصلاح طلبان حکومتی شکل دهند. بدین ترتیب در سال گذشته فرمان صادر شد و پیکان حمله بسوی طرفداران سران اصلاح طلبان حکومتی که از آنان بعنوان سران فتنه نام برده می شود، نشانه رفت و در پایان همان سال میرحسین موسوی و مهدی کروبی چهره های شاخص در اردوگاه مخالف دستگیر و به محاق فرستاده شدند.

اما فضای مراسم امسال فرق زیادی با گذشته داشته است؛‌ تا دیروز که درگیری میان اردوگاه مخالف و موافقان بود اکنون روند امور تغییر ماهوی یافته و بترتیبی که مشاهد می شود درگیری به میان اردوگاه حاکم کشیده شده است.

بر طبق گزارش منابع خبری سایت خلیج فارس در ایران مراسم امسال از جنس دیگری بود، در مراسم امسال بیش از اینکه برای سران فتنه تقاضای مرگ و اعدام شود، نیشتر حمله به سوی کسی نبود مگر اسفندیار رحیم مشایی مراد و پیر رییس جمهوری اسلامی ایران که از او بعنوان" جریان انحرافی" و شاعر مسلکی که سر در رمل و اسطرلاب دارد.

سایت خبری رجانیوز نیز حادثه امروز را اینگونه شرح می دهد: " زائران امام خمینی(ره) … در آغاز حضور رئیس جمهور در جایگاه شعار "مشایی حیا کن، احمدی رو رها کن" سر دادند " ۴

خبرآنلاین که وابسته به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی است واکنش احمدی نژاد را انعکاس داده و در این ارتباط می نویسد: "واکنش رئیس جمهور به شعار دهندگان این بود که با لبخند به انها میگفت: «مخلص شما هم هستیم». وقتی شعارها کمی بیشتر شد، او بی آنکه به شخص خاصی اشاره داشته باشد، اظهار داشت: «مخلص آقای رئیس هم هستیم! نوبت شما هم میشود! من همه شما را دوست دارم و نوکر همه شما هم هستم».

احمدینژاد دقایقی بعد گفت: «حرفهایم به جایی می رسد که خیلی باید شعار بدهید». البته مشخص نشد که منظور رئیسجمهور کدام بخش از سخنانش بود." ۵

احمدی نژاد بعنوان رییس جمهوری اسلامی ایران بدرستی می داند که دستور سازمان دهی این گونه اعتراضات تنها با اجازه مستقیم آیت الله خامنه ای ممکن است. فراموش نکنیم که بارها مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران از جمله آيت الله صادق آملی لاريجانی رئيس قوه قضائيه اشاره کرده بود که دستگیری سران فتنه تنها از طریق فرمان آیت الله خامنه ای قابل اجرا هستند. بنابراین محمود احمدی نژاد در راس قوه مجریه به درستی می داند که سازمان دهی این گونه اعتراضات که در نوع خود کم نظیر بوده است، ممکن نیست مگر با اشاره مستقیم آیت الله خامنه ای؛ او می داند که در مرحله کنونی در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران، کسی مگر آیت الله خامنه ای قدرت مشاجره و چانه زنی متعارف در نظام جمهوری اسلامی ایران با وی را ندارد.

بدین ترتیب احمدی نژاد تلاش دارد تا به گروه فشاری که بطور سیستماتیک به صحنه آورده شده بودند نشان دهد که در این بازی محال است در مقابل رهبر جمهوری اسلامی ایران کم بیاورد.

 

 

h.ghamkhar@hotmail.com

 

۵ ژوئن ۲۰۱۱

گزارش اختصاصی برای سایت خلیج فارس -  http://www.khalije-fars.com

 

 

 

 

منابع:

 

۱-   خبرگزاری فارس ۱۴ خرداد ۱۳۸۹

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8903140238

 

۲- عباس اميریفر، عضو شورای مرکزی جمعيت وفاداران انقلاب اسلامی، به خبرگزاری فارس گفته بود: "زمانی که آقای حسن خمينی با سران فتنه مینشيند و با آنها عکس میگيرد و اين عکس در صفحه اول برخی روزنامهها منتشر میشود، به طور طبيعی، مردم اين صحنه را میبينند و از دست آقای حسن خمينی عصبانی میشوند."

http://www.khazaei.ir/post-430.aspx

 

۳- خبرگزاری ایرنا - ۱۴ خرداد ۱۳۸۹

http://www.irna.ir/NewsShow.aspx?NID=86736

 

۴-رجانیوز شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۰

http://www.jahannews.com/vdchxwnz-23n-md.tft2.html

 

۵- خبرآنلاین شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۰

http://www.khabaronline.ir/news-155162.aspx


June 6th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی